Hejt w pracy — jak z nim walczyć?

pracodawca

Hejt to już nie tylko działania anonimowych użytkowników Internetu, ale również postępowanie, które przeniosło się do świata rzeczywistego. Ofiarami hejtu są często ludzie nieśmiali. Znęcanie się jest teraz coraz bardziej powszechne w szkołach, klubach sportowych i niestety również w miejscu pracy. Strach przed ciągłym narażeniem na nowe ataki nie przynosi żadnego rozwiązania. Musimy bronić się przed takim zachowaniem, bo nikt nie ma prawa naruszać naszej godności. Jak walczyć z hejtem w pracy? Podpowiadamy.

Czym jest hejt i jakie są jego przyczyny?

Hejt to pełne nienawiści działania dotychczas najczęściej spotykane w internecie, polegające na złośliwych lub agresywnych komentarzach oczerniających osoby o innym zdaniu, światopoglądzie czy narodowości. To również wyśmiewające memy, grafiki czy filmy. Hejterzy w internecie myślą, że są anonimowi i dlatego nie będą odpowiadać za swoje słowa. Zazwyczaj obrażają inne osoby ze specjalnie stworzonych do tego profili. Przyczyną hejtu często jest zazdrość, przykre doświadczenia lub niezadowolenie ze swojego życia. W ten sposób hejter chce się dowartościować przez umniejszenie osiągnięć, czy obrażanie drugiej osoby. Zarówno w świecie wirtualnym jak i rzeczywistym, w miejscu pracy ofiarom hejtu może paść każdy. Ofiara zwykle jest poddawana stresowi, przez co jej pewność siebie i wydajność pracy sukcesywnie spada, aż w końcu nie jest w stanie we właściwy sposób wykonywać swoich obowiązków. Coraz częściej bierze urlop lub przedstawia zwolnienia lekarskie, aby nie przebywać w toksycznym środowisku. W skrajnych przypadkach ofiara hejtu może mieć myśli samobójcze lub problemy ze zdrowiem.

Co pracodawca może zrobić, aby walczyć z hejtem w swojej firmie?

Każdy pracodawca powinien mieć świadomość, że hejt to realnie występujące zjawisko, które może dotykać jego pracowników. Dlatego powinien wiedzieć jak skutecznie mu przeciwdziałać. Dobrą praktyką jest badanie satysfakcji pracowników, podczas którego mają oni możliwość określenia czy są zadowoleni ze swojej pracy oraz, czy czują się w niej dobrze i bezpiecznie. Kolejnym pomysłem jest utworzenie skrzynki do której pracownicy, obawiający się informować osobiście pracodawcy o ich szykanowaniu będą mogli wrzucać anonimowe zgłoszenia.

Dodatkowym, ważnym działaniem, jakie pracodawca może podjąć, jest edukacja swoich pracowników. Niezależnie od tego, jakie zajmują stanowisko, powinni być świadomi, jakie są konsekwencje niesie hejtowanie innych osób i do czego mogą doprowadzić zarówno siebie jak i swoją ofiarę. Polityka zero tolerancji dla hejtu powinna obowiązywać w każdej firmie i organizacji, dlatego warto stworzyć swoje własne zasady i system, który w razie niepokojących zjawisk będzie mógł szybko je wyeliminować. Ważne jest również, aby pracodawca w razie pojawienia się hejtu na któregoś z jego pracowników wyciągnął surowe konsekwencje wobec hejtera. Ofiara powinna również znać swoje prawa i osobę, która będzie ją hejtować zgłosić odpowiednim organom ścigania.

Więcej o hejcie w pracy dowiemy się z artykułu: http://www.przytulhejtera.pl/czy-zjawisko-hejtu-moze-wystepowac-w-pracy-zawodowej/.